Mumsig kladdkaka

När jag inte orkar gå till affären för att handla choklad eller något annat sött gör jag gärna kladdkaka. Just det här receptet är väldigt enkelt och innehåller ingredienser som man brukar ha hemma. Den går fort att göra och brukar bli väldigt uppskattad (och fort uppäten).

Om den får stå en stund i kylskåpet innan servering blir den dessutom ännu godare.


Kladdkaka
Rör man samman smeten med elvisp går det hur snabbt som helst.


Du behöver
2 ägg
3 dl socker
100 gram smält smör
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i allting annat. Häll smeten i någon lämplig form och ställ in den i ugnen på 150 grader i omkring 25 minuter.

Servera kakan som den är eller ha exempelvis glass, vaniljvisp eller vispgrädde till. Vi gillar ju verkligen kakan men jag skulle nog uppskatta att receptet räcker till fyra personer.


//Jana

Kommentarer
Från: Katta

sv: Jag delar gärna med mig, ska bara hitta recepetet :) återkommer så fort jag funnit det. :)

2008-04-22 klockan 00:04:13
Länk: http://fakkors.blogg.se
Från: Katta

Smeten:
5ägg
4½ dl socker
2½ dl mjöl
3tsk bakpulver
2msk kakao
2dl vatten
200g smör
100g marabou daim (chokdkakan inte kulor)

Glasyr:
3½ dl florsocker
4msk smör
3msk starkt kaffe
1msk kakao
1tsk vaniljsocker
100g marabou daim

Gör så här: (smeten)
Vispa ägg och socker pösigt, blanda mjölet med bakpulver o kakaon och rör ner i smeten. Koka upp vattnet och smör (så det smälter) och rör ner i smeten. Hacka daimchokladen i mindre bitar och lägg i smeten, smöra och bröa en avlång form, häll i smeten. Grädda i mitten av ugnen på 200grader i ca
25minuter, låt svalna!

Gör så här (glasyr)
Hetta upp florsocker,smör,kaffe,vaniljsocker och kako och rör till en jämn smet, hacka daimchokladen i mindre bitar, bred glasyren över kakan när kakan svalnat, strö krossad daim över glasyren.

Hoppas det smakar, jag tycker det var riktigt gott!
Mvh Katta

2008-04-22 klockan 00:38:23
Länk: http://fakkors.blogg.se
Från: Katta

Ja, det är riktigt smarrigt, det är ju som mockarutor fast med daim. Och jag är en daim älskare, min mamma skrapade ihop ett recept till några läckra daimmuffins
när jag vart mindre, och det har blivit favoriten :D

2008-04-22 klockan 13:55:33
Länk: http://fakkors.blogg.se

Lämna gärna en kommentar:

Namn
Kom ihåg mig!
E-mail (publiceras inte)

Länk

Kommentar

Trackback
RSS 2.0