Lakritsglass

Det är ingen hemlighet att jag älskar glass. Det spelar nästan ingen roll vilken smak det än är så ligger det långt före både chips och lösgodis på min smakometer. Bäst av allt är lakritsglass och den bästa lakritsglassen har Sia glass ... eller rättare sagt hade. För just denna smaken har gått ur det allmänna sortimentet och går bara att återfinnas i kiosker och glassbarer. Som ersättning kom lakrits/citron, som i och för sig är god, men inte alls den saltlakrits jag gillar.
Lakritsglass

Så därför blev jag överlycklig när Jana kom med tipset att ha i krossad Turkisk peppar i vanlijglass. Jag krossade ett par hårda karameller i vår mortel och rörde ner dem i en skål med glass och "voila", lakritsglass med knapriga små lakritsbitar. 2-4 Turkiska peppar är lagom till en skål med glass.

Men inget ont om Sia glass. De är fortfarande bäst. Titta gärna in på deras underbara hemsida och låt dig inspireras (bilden ovan är hämtad därifrån). Nu är det ju sommar och glassens årstid!

//Jens

Kommentarer
Från: Jana

Men. Det skall ju vara någon form av alkohol i glass ju. Det har jag ju sagt i alla år ... romrussin, punch, ägglikör ... listan är lång pling plong!

2008-05-25 klockan 18:34:02
Länk: http://kirkemandragora.blogg.se
Från: Arandur

Bra blogg :)

Skitbra recept du har.

Ska vi följa varandras blogg?

2009-01-24 klockan 19:16:51
Länk: http://arandur.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar:

Namn
Kom ihåg mig!
E-mail (publiceras inte)

Länk

Kommentar

Trackback
RSS 2.0